martes, 29 de septiembre de 2009

Els entrenadors novells i la resposabilitat dels clubs envers ells


Avui vaig amb una reflexió que crec molt important en aquest moment.

Molt sovint estic sentint frases com “aquest entrenador és massa jove” per part dels afeccionats al bàsquet. La majoria de clubs posen els entrenadors en funció de les seves necessitats i, de vegades, aquestes necessitats fan que es col·loquin entrenadors en equips pels que no estàn suficientement preparats, normalment equips de base, de formació. Això es deu, bàsicament, a que tothom té massa pressa i no ens parem a pensar qui és la persona més adeqüada per posar al capdavant de cada equip.

Els bons entrenadors, habitualment, acostumen a dirigir els equips més grans del club o els que poden jugar al màxim nivell perquè poden treure resultats. Penso que seria bó que els millors entrenadors estiguessin implicats en els equips de formació per tal de poder formar, per una banda els jugadors de la base i per altra banda els entrenadors joves que en un futur hauràn de dur equips a dintre del Club. Això és difícil perquè aquests entrenadors amb experiència normalment tenen uns horaris una mica “complicats” per poder entrenar equips de base però en alguns casos segur que es pot aconseguir. D’aquesta manera es pot fer aquesta doble feina i els entrenadors novells poden agafar una confiança i unes idees clares de qué i com podran treballar quan estiguin al capdavant d’un grup de treball.

Sovint ens queixem que no hi ha entrenadors, que és molt difícil trobar bons entrenadors i que molts dels que hi ha són masa joves i amb poca experiència. Jo sóc de la opinió que els entrenadors, de la mateixa manera que els jugadors, s’han de fer. Sempre hi haurà l’entrenador que ho porta a dins encara que igualment s’haurà de fer però en general penso que és una responsabilitat dels clubs el moure’s per fer bons entrenadors per no haver d’anar a buscar-los a fora, si més no, fer-ho el mínim possible. El que vull dir és que el club ha de veure quan un jugador té allò especial que pot fer d’ell un entrenador i formar-lo com a tal. La manera és fácil, encara que, evidentment, no qualsevol pot posar-se a entrenar.

La meva experiència em porta a pensar que si ets capaç de seleccionar correctament pots aconseguir en un alt percentatge encertar en les persones per poder treballar i treure entrenadors en poc temps. Desprès tot és formació al costat d’un entrenador amb experiència, que doni oportunitat d’anar fent progresos a poc a poc amb el grup. No es necessita gaire temps per veure si aquesta persona serà capaç d’agafar un grup. Un parell de temporades fent de segon, delegat o qualsevol tasca a dins de l’equip serà un bon començament. Desprès donar la responsabilitat de portar un grup degudament supervisat pel coordinador serà el primer pas per fer un entrenador.

En el meu cas, i parlant de la meva experiència en aquest Club, estic molt satisfet de poder veure entrenant equips a gent que va començar a fer les seves primeres passes com entrenadors, fent de segon o de delegat amb mi, i que amb el pas dels anys estàn portant equips. Entrenadors com l’Adrià Comas, en Marc Batlle, Francesc Riera, Marc Arnau, Franc García o en Marc Zaragoza van començar a treballar amb mí i ara mateix portan equips al Club o a fora del Club. Jo mateix, vaig tenir la gran sort de poder estar al costat d’entrenadors amb moltíssima experiència en el món del bàsquet i això em va portar a tenir opcions de posar-me a entrenar equips i poder ajudar al meu club. Jo vaig entrenar durant 12 temporades a una escola (Salesians d’Horta a Barcelona) en que només teniem jugadors de l’escola i entrenadors sortits de la mateixa escola. Vam aconseguir mantenir el Club competint amb els millors equips en cada categoría, i tot això amb gent formada a l’escola, tant jugadors com entrenadors.

Penso que és una gran responsabilitat la que tenen els clubs en aquest sentit com també la tenen els entrenadors amb més experiència. Això ja ho he comentat en alguna ocasió, si tens gent en el teu grup de treball però no té cap mena de responsabilitat a dintre del grup lògicament no serveix de gaire ni pel grup ni per aquesta gent que necessita formar-se.

No hay comentarios: